tirsdag 15. desember 2009

Såpekoking




Natt til mandag gjorde jeg noe jeg aldri har forsøkt før, jeg kokte såpe. Eller rettere sagt jeg smelta ferdig såpemasse, miksa i lukt og farge og laget såper som jeg skal gi bort i julegaver sammen med hjemmestrikke kopptuer.
Jeg er egentlig litt kry for at jeg i det hele tatt fikk til å lage noe som ligner såper, for dette er så desidert ikke meg, på en måte.
Men det var moro og det ble vellykkede resultater og ikke like vellykkede resultater, men skummer gjorde alle såpene, både dem som ikke ble så fine og dem som ble veldig fine.

Da jeg laget såpene brukte jeg følgende:
-rent soddspann
-tresleiv
-silikonformer
-såpemasse
-kaffepulver
-essensielle oljer, slike duftoljer beregnet på såpe og lys
-farger beregnet på såpe og lys.

Jeg begynte med å dele opp blokka med såpemasse,dette for at den skal smelte kjapt og jevnt, for det er viktig at såpemassen ikke koker. Og om bitene er for store, så kan noen deler koke før resten er smeltet.
Tipsene jeg hadde funnet på nett før jeg startet tilsa at jeg skulle smelte massen i vannbad, men jeg prøvde mikron og det funket kjempegodt.
Etter første prøve så fant jeg ut at det var lurt å dryppe fargen over massen FØR jeg smelta den, da ble den enklere å røre inn, uten å få til bobler, enn om jeg hadde den i til slutt.

Når massen var så avkjølt at det var dannet ei tynn hinne oppå så tilsatte jeg dråper(lavendel) helt til jeg kjente ei deilig lukt. Både lavendel og eucalyptus såpene ble veldig fine og vellykkede.

Mens massen stot il smelting hadde jeg oppi tørket lavendel oppi formen.
Så tømte jeg formen nesten full med masse, lot den stå litt på kjøkkenbenken så de stivnet litt, før jeg satte dem i kjøleskapet en halv time, 3/4 time.
Da var det bare å velte dem ut av formene og begynne på neste porsjon.

Jeg innså raskt at ei form til 3 såper er alt for lite å jobbe med,så jeg tok i bruk noen isbitformer i plast, ikke like gode som de i silikon, men det gikk nå greit.

Da jeg laget kaffesåpe, så smeltet jeg massen, rørte inn trakterkaffe, silte av gruggen og hadde massen i formene. Ikke spesielt vellykket.
På neste forsøk brukte jeg pulverkaffe, den løste seg nesten helt opp og disse såpene fikk litt mer kaffeduft enn de første. Men jeg er ikke fornøyd med dem,så nå har ejg bestilt kaffeolje ifra USA.

Bente

Ingen kommentarer: